Zjevení

SGR. 150
Informace o díle
SGR: 150
Název: Zjevení
Datace rok: 1917
Technika:
Materiál: papír
Výška celková: 265 mm
Šířka celková: 205 mm
Výška grafické desky: 81 mm
Šířka grafické desky: 56 mm
Náklad: Vytištěno na japanu 50 tisků autorem číslovaných a signovaných, vedle toho několik tisků nečíslovaných. List vyšel v díle Max Švabinský: „V pralese“, šest improvisací, vydaném v nakladatelství Jana Štence v Praze roku 1917. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan
Popis: V tropické krajině, v prudkém světle zjevuje se muži odpočívajícímu s tygrem pod kapradím a velikými listy banánovníku, paprsky ozářená, nahá žena s bohatým, květinami zdobeným vlasem. Postava ženy je velmi jemně leptána.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , , , ,
Historie: Prvním projevem citového vztahu k Anně bylo šest improvizací V pralese (1917)…V cyklu Švabinský graficky vypráví milostný příběh dvou lidí v dávné minulosti, kteří v pralese, v hlubokém osamocení, prožívají své vrcholné milostné štěstí. Jen typ ženy připomíná Annu.“ [Páleníček 1984, s. 101–103] „…kniha, kterou strejda o svých padesátých narozeninách mamince přinesl. Byla už na pohled krásná, v silných deskách z hladké modré kůže. Byly tam popsány všechny grafické listy…Byl to Palkovského seznam Švabinského grafického díla 1897–1923. Prohlížela jsem si ji o samotě, snad jsem ji ani neměla najít, a objevovala dosud neznámé jeho obrázky. Snažila jsem se najít k nim nějaké vysvětlení – jako že on, malíř, může vymýšlet podobné výjevy, má k tomu právo…ale proč je na nich maminka? Nebo je to jen přibližná podoba, snad náhodou? Ale přece jenom: listy z Rajské sonáty mě přesvědčily, že to maminka opravdu je. Byl to otřes. Ne jen na Rajské sonátě, ale všude. Na Srpnovém poledni, a co nejhoršího, na Zlatém večeru, kde vedle maminky je i strejda sám. I jakési dítě. Nemám to snad být já? Nerozumím. Zde je příliš mnoho nepochopitelného najednou. Lept Mythus. Už od toho zbaběle utíkám, obracím tuhé listy, až konečně narazím na něco krásného, známého, že si oddechnu úlevou: lept nazvaný Oráč. Kozlov! Jak jen je ten strýc Karel báječně trefený! Ve vysokých botách a placaté čepici, s kravským potahem na kozlovském poli. Přesně tak, jak ho tam vídám. Představuji si kozlovská pole a lesy a na všechno ostatní chci zapomenout. Rychle vracím knihu tam, kde jsem ji našla.“ [Švabinský 2002, s. 53]
Související grafické dílo: Sgr 134, 137, 151–154, 156–158, 161, 169, 186
Literatura: Orlíková 2001
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Moravská galerie v Brně, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Galerie výtvarného umění v Náchodě, Muzeum umění Olomouc