Předjaří

SGR. 169
Informace o díle
SGR: 169
Název: Předjaří
Datace rok: 1918
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 804 mm
Šířka grafické desky: 532 mm
Signatura (značka na desce): Vpravo dole viněta se signaturou Max Švabinský inv. del. sc. 1918. [Palkovský 1923]
Náklad: Autor vytiskl kostkou jeden tisk na pravý japan, jeden na similijapan. Náklad o celkem 45 kusech vytištěn v tiskárně Politika a tři vlastnorušně tištěné tisky. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan, similijapan
Datum vzniku: jaro 1918
Popis: Klečící nahý muž, obrácen zády k pozorovateli, objímá v podkolení nahou mladou ženu plných forem a líbá její lůno. Žena s věncem z plavuně v rozpuštěných vlasech sklání se nad jeho hlavou, její obličej září rozkoší, její náruč je mírně rozepjata, lokty u těla, ruce zdvižené. V sametově tmavém pozadí smrky. Nahoře proti pozadí rýsuje se letící strakapoud. Napravo světlá křivka mladého buku, v levém rohu dole ze stromoví vyhlížející srna. Kolem listu tmavý rámec rytý čarami kolmými k ploše obrazu.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , , , , , , , , ,
Historie: …v roce 1918 ryje čtvrtý list cyklu, jejž nazval Předjaří. A počátkem června si ve skice zaznamenal list třetí…Předjaří, čtvrtý list, už Švabinský zasadil do přírody české. Mezi větvemi dvou jehličnatých stromů stojí žena, známá už ze dvou listů předcházejících, a s pocitem blaha pohlíží na muže klečícího před ní a polibkem adorujícího její klín. Kdo je tento muž, poznáváme roku 1920 z listu třetího, nazvaného Únos.“ [Páleníček 1984, s. 102] „…kniha, kterou strejda o svých padesátých narozeninách mamince přinesl. Byla už na pohled krásná, v silných deskách z hladké modré kůže. Byly tam popsány všechny grafické listy…Byl to Palkovského seznam Švabinského grafického díla 1897–1923. Prohlížela jsem si ji o samotě, snad jsem ji ani neměla najít, a objevovala dosud neznámé jeho obrázky. Snažila jsem se najít k nim nějaké vysvětlení – jako že on, malíř, může vymýšlet podobné výjevy, má k tomu právo…ale proč je na nich maminka? Nebo je to jen přibližná podoba, snad náhodou? Ale přece jenom: listy z Rajské sonáty mě přesvědčily, že to maminka opravdu je. Byl to otřes. Ne jen na Rajské sonátě, ale všude. Na Srpnovém poledni, a co nejhoršího, na Zlatém večeru, kde vedle maminky je i strejda sám. I jakési dítě. Nemám to snad být já? Nerozumím. Zde je příliš mnoho nepochopitelného najednou. Lept Mythus. Už od toho zbaběle utíkám, obracím tuhé listy, až konečně narazím na něco krásného, známého, že si oddechnu úlevou: lept nazvaný Oráč. Kozlov! Jak jen je ten strýc Karel báječně trefený! Ve vysokých botách a placaté čepici, s kravským potahem na kozlovském poli. Přesně tak, jak ho tam vídám. Představuji si kozlovská pole a lesy a na všechno ostatní chci zapomenout. Rychle vracím knihu tam, kde jsem ji našla.“ [Švabinská 2002, s. 53]
Související grafické dílo: Sgr 134, 137, 150, 186
Literatura: Páleníček – Švabinská 1976; Orlíková 2001; Orlíková 2003
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Městské muzeum Česká Třebová, Moravská galerie v Brně, Galerie výtvarného umění v Chebu, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Muzeum umění Olomouc
Poznámky: Čtvrtý list z cyklu Rajská sonáta. Rozměr ryté plochy 804 × 532 mm. [Palkovský 1923]