Návrat z lovu

SGR. 137
Informace o díle
SGR: 137
Název: Návrat z lovu
Datace rok: 1917
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 800 mm
Šířka grafické desky: 526 mm
Signatura (značka na desce): Vpravo dole rytá značka ŠM. [Palkovský 1923]
Náklad: Autorem byl vytištěn kostkou jeden vlastnoruční tisk na pravý japan, dva na similijapan, z těchto jeden vlastnoručně kolorován. Náklad vytištěn v tiskárně Politiky a to 20 tisků na pravém japanu, 25 tisků na holandu Van Gelder, vesměs autorem signovaných a číslovaných. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan, papír holand
Datum vzniku: květen 1917 – červen 1917
Popis: Za slunečného rána pod baldachýnem velikých listů banánovníku odpočívá nahá žena, hlavu en face v jeho stínu, zdola ozářenou, která rozepjatýma rukama s lokty k tělu přimknutýma vítá muže, vracejícího se po řece v kocábce z obrovského ořechu z lovu a podávajícího jí veliký hrozen. Tělo ženy odráží se bez modelujících čar svou bělostí od sytých hloubek sametových stínů. Nahoře na středním listu sedí motýl Ornithoptera Brookeani, dole dvě vážky a napravo dva škádlící se papoušci kakadu, v kocábce melouny, hrozny a citron.“ [Palkovský 1923]
Historie: …kniha, kterou strejda o svých padesátých narozeninách mamince přinesl. Byla už na pohled krásná, v silných deskách z hladké modré kůže. Byly tam popsány všechny grafické listy…Byl to Palkovského seznam Švabinského grafického díla 1897–1923. Prohlížela jsem si ji o samotě, snad jsem ji ani neměla najít, a objevovala dosud neznámé jeho obrázky. Snažila jsem se najít k nim nějaké vysvětlení – jako že on, malíř, může vymýšlet podobné výjevy, má k tomu právo…ale proč je na nich maminka? Nebo je to jen přibližná podoba, snad náhodou? Ale přece jenom: listy z Rajské sonáty mě přesvědčily, že to maminka opravdu je. Byl to otřes. Ne jen na Rajské sonátě, ale všude. Na Srpnovém poledni, a co nejhoršího, na Zlatém večeru, kde vedle maminky je i strejda sám. I jakési dítě. Nemám to snad být já? Nerozumím. Zde je příliš mnoho nepochopitelného najednou. Lept Mythus. Už od toho zbaběle utíkám, obracím tuhé listy, až konečně narazím na něco krásného, známého, že si oddechnu úlevou: lept nazvaný Oráč. Kozlov! Jak jen je ten strýc Karel báječně trefený! Ve vysokých botách a placaté čepici, s kravským potahem na kozlovském poli. Přesně tak, jak ho tam vídám. Představuji si kozlovská pole a lesy a na všechno ostatní chci zapomenout. Rychle vracím knihu tam, kde jsem ji našla.“ [Švabinská 2002, s. 53]
Související grafické dílo: Sgr 134, 150, 169, 186
Literatura: Volavka 1931–1932; Páleníček – Švabinská 1976; Páleníček 1984; Páleníček 1987; Škranc 1987; Orlíková 2001; Koláček – Petřík 2009
Zastoupení ve sbírkách: Městské muzeum Česká Třebová, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Muzeum umění Olomouc
Poznámky: Druhý list z cyklu Rajská sonata. Autor vytiskl kostkou jeden vlastnoruční tisk na pravý japan, tři na similijapan, z těchto dva vlastnoručně koloroval. Rozměr ryté plochy 800 × 526 mm. [Palkovský 1923]