Zvěstování

SGR. 270
Informace o díle
SGR: 270
Název: Zvěstování
Datace rok: 1930
Technika:
Materiál: papír
Náklad: Vytištěny dva listy. [Matějček 1933]
Datum vzniku: říjen 1930
Popis: Venkovská jizba. Z levé strany oknem dokořán otevřeným snáší se lehkým, rychlým letem do světnice anděl. Jest oděn květnatým rouchem, v levé ruce drží lilii, pravou má pozdviženou k žehnání. Rozevláté vlasy vlají do výšky. U andělových nohou s okna padající květináč s pelargonií. Vpravo u krbu klesající dívka, nohy má v kolenou podlomené, ruce odevzdaně skleslé. Uprostřed dveřmi do pola otevřenými prchá ustrašená dívčí postava. V horní tmavší části obrazu světlý oblak, táhnoucí se v polokruhu až nad hlavu dívčinu, v jeho tmavém otvoru holubice s dvěma světlými paprsky. V popředí několik čar naznačujících prkna podlahy. Nad oknem kolem světnice běží vlys bytového malování. Druhý stav: Květináč a levá noha anděla chybí. Roucho anděla není celé květnaté. Mrak v horní části nesahá až k oknu.“ [Matějček 1933]
Klíčová slova: , , , ,
Historie: Projevem Švabinského obratu k duchovní tématice je i suchá jehla Zvěstování (1930), citově exponované vidění nejhlubšího a nejtajuplnějšího z kristologických témat. Biblické téma, podnícené současnou prací na oknech pro Svatovítský chrám, se pak ještě několikrát objeví v malířsky komponovaných litografiích vznikajících v 30. letech jako výraz osobní interpretace věčných příběhů – Madona se zjevuje sv. Lukáši (1936) a Křest Krista. Návratem k těmto tématům jsou pak litografie z let 1956 – 1957, jejichž prožitek se prohlubuje vědomím limitu vlastní existence ve vyměřeném čase (Vzkříšení Krista, Vzkříšení Lazara, Stabat Mater).“ [Wittlichová 2002, s. 141]