V lese

SGR. 80
Informace o díle
SGR: 80
Název: V lese
Datace rok: 1912
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 573 mm
Šířka grafické desky: 435 mm
Náklad: Vytištěny asi 4 tisky signované autorem. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan, papír holand
Technika – detail: Plotna zrněna molettou.
Datum vzniku: prosinec 1912
Popis: Nahá žena vyvinutých forem ze tří čtvrtin en face stojí v lese, ruce má skřížené, pravou nohu opřenu o omšený kámen. V pravé ruce drží splývající šat, nalevo u jejích nohou leží koš, napravo je kapradí. Tmavé pozadí v oválu tvoří jehličnaté stromy. První stav má levou část listu dole nehotovou, tělo ženy je více a tmavěji modelováno. Druhý stav má levou část listu dodělanou, figura je stejně modelována jako na prvním stavu. Při definitivním tisku je figura světlejší, pomocí šikmých čar zprava nalevo. Druhý stav má levou část listu dodělanou, figura je stejně modelována jako na prvním stavu.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , , , ,
Historie: …mezzotinta „V lese“ je samostatným výtvorem na minulosti tématicky nezávislým. Ženská postava, zjevující se jako nymfa pramene v temnotě lesního interiéru, je jakousi rustikální Venuší. Jí se otevírá veliká bukolická sféra, ve které se pak Švabinský tak dlouho pohybuje a která souvisí s užším přilnutím k přírodě, jak se zároveň projevilo i v pleinairových studiích litografických.“ [Volavka 1931–1932, s. 110] „V jeho nových grafických pracích se objevuje něco pro nás překvapivého. Figura Diany z „Ranního lovu“ zdála se nám ještě dosti blízkou, vždyť to byla dívka, jež žila v našich lesích. Ať už k nám jen zabloudila nějakou podivnou stezkou, byla přec jakýmsi neznámým vztahem s námi spojena. Proti ní postava z komposice tohoto podzimu, opět dívka v lese, zdála se nám bytostí z ciziny, z neznámé nám lesní krajiny. Statná dívka stojí klidně, beze všeho vztahu k svému lesnímu pozadí, temnému a lhostejnému. Ač její malá hlava s krásnou modelací českého typu, vysedlých lícních kostí nám připomínala kozlovskou dívku, kterou život již dávno odvedl z Kozlova, přec nám ji nijak nepřiblížila. Právě typ této kozlovské dívky hledal Švabinský pro své mezzotinto „V lese“. Nic mu nevadilo, že útlý zjev kozlovské proletářky je velkým kontrastem s mládím, krásou a vyspělostí hýřícím zjevem dívky na listě „V lese“. To již bylo záležitostí jeho umělecké fantasie. Studiemi k této figuře zabýval se celý podzim a o vánočních prázdninách r. 1912 pracoval na plotně v Kozlově, kde ji také dokončil.“ [Švabinská 1962, s. 325–326] „…z grafických listů mizí inspirace Elou…Její inspirace ve Švabinského díle, tak bohatém na vyjadřování křehkého ženského těla, je nakonec nahrazena na mezzotintě V lese (1912) jiným typem ženy. Ženy plných až předimenzovaných forem. Jako by tím umělec chtěl vyjádřit svůj zájem o jinou krásu, než jakou mu přinesla jeho první Múza, která obohacovala jeho výtvarnou fantazii téměř dvacet let. Jako by se od moderní ženské křehkosti odvracel k ženině zdůrazněné tělesnosti.“ [Palkovský 1984, s. 99] „V roce 1912 vytváří Švabinský velkou mezzotintu V lese. Je to vlastně opět interiérová scéna, ateliérová kompozice sošného, až naturalistického aktu, zasazená do kulisy vegetace. V plné plastičnosti ženské figury, jejím postoji, cítíme jak vzpomínku na vděky Mánesovských aktů, tak spojitost s vývojem dobového kánonu, jaký tehdy nacházíme i u sochaře Jana Štursy, Švabinského přítele a kolegy na pražské Akademii. Žádný z titulů bohaté Švabinského bibliografie neopomene zdůraznit jednotu příběhu života a díla, v němž vztah k ženě je výchozí a určující. V tomto smyslu je list V lese mezníkem Švabinského lidské i umělecké proměny, avizované už v roce 1911 leptem Ranní lov (malý)…“ [Wittlichová 2002, s. 129]
Související grafické dílo: Sgr 75–79
Související kreslířské/malířské dílo: Ženský akt v interieru, skica 1 k mezzotintě, 1912, kresba uhlem, papír (SKaM 1156); V lese, skica 2, 1912, kresba uhlem, papír (SKaM 1157); V lese, skica 3, 1912, kresba tužkou, papír (SKaM 1158); V lese, skica 4, 1912, kresba uhlem a bílou křídou, papír (SKaM 1159); V lese, skica 5, 1912, kresba uhlem, papír (SKaM 1160)
Literatura: Orlíková 2001
Poznámky: Rozměr oválné ryté plochy 555 × 420 mm. Zachovány jsou dva autorem signované tisky. [Palkovský 1923]