František Palacký II.

SGR. 72
Informace o díle
SGR: 72
Název: František Palacký II.
Datace rok: 1912
Technika:
Materiál: papír
Signatura (značka na desce): Vpravo dole značeno: V Malči 1860 MŠ. [Palkovský 1923]
Náklad: Zachovány 3 autorem signované tisky. [Palkovský 1923]
Místo vzniku: Praha
Datum vzniku: duben 1912
Popis: Celá postava historiografa Palackého ve fraku, s tvrdým kloboukem na hlavě, holí v pravé ruce, s levou rukou za zády. Pozadí je poněkud stínované beze stromů, světla na límečku, náprsence, vestě a fraku jsou příliš intensivní, naproti tomu chybějí na kalhotech, které jsou tmavé. Celý tisk působí černě, tmavý šat příliš kontrastuje se světly. Polotony chybějí.“ [Palkovský 1923]
Historie: …Max radostně spěchá s přípravami pro litografický portrét Palackého. Jen aby se mu podařilo vypůjčit si co nejvíce zdánlivě bezvýznamných předmětů, jež souvisely bezprostředně se životem Palackého. Paní Bráfová, jeho vnučka, ochotně zapůjčila dědův tvrdý klobouk i hůl, obtočenou podle tehdejší módy koženou šňůrkou. Věci typické pro pravidelné procházky v jeho venkovském sídle v Malči. Nejraději by Max byl jel do Malče sám s klamnou jistě nadějí, že něco objeví. O všedním, každodenním způsobu života Palackého, o jeho zvycích a zálibách byl informován již z dob portrétování F. L. Riegra, kdy v nekonečných, vždy předem připravených otázkách domáhal se u Riegra i paní Bráfové všech možných podrobností ze života Palackého. Již tenkrát před lety vytvářel a komponoval figuru, výraz tváře, pohyby, jež nyní měly být portrétem oživeny a navždy zachyceny. Teprve po všech dosažitelných zjištěních dává se do práce a kreslí nejprve na papír, pak vše přenáší na těžký, přetěžký litografický kámen. Při vší té pečlivé, nejvýš svědomité umělecké práci musí odevzdat dokončené své dílo mimo dosah své umělecké bdělosti, tedy osudu. V tehdejší době tiskaři umělecké litografie byli vzácní. Příprava kamene k tisku vyžadovala přemíru zkušeností, jemnocitu a zručnosti – a tiskař při této litografii pochybil. Neměl dosti zkušeností a nedovedl dost virtuosně přelít kámen kyselinou, aby se kresba z větší části neztratila. Max kreslí po druhé na kámen a příprava kresby pro tisk se opět nezdařila. Kreslí po třetí portrét Palackého na kámen a tiskaři se příprava ani tentokrát nezdařila. Teprve čtvrtou kresbu na kameni se tiskaři zdaří správně proleptat a list – tentokráte k úplné grafikově spokojenosti – je možno tisknout. Dni nervosního napětí, nespokojenosti, rozechvění a starostí vplynuly opět do normálního tempa.“ [Švabinská 1962, s. 320–321]
Související grafické dílo: Sgr 70, 71, 73, 74
Související kreslířské/malířské dílo: František Palacký, 1912, kresba uhlem a bílou křídou, papír (SKaM 1145); František Palacký, přípravná kresba k litografii, 1912, kresba uhlem, papír (SKaM 1146)
Zastoupení ve sbírkách: Moravská galerie v Brně
Poznámky: Tato kresba byla při leptání spálena, proto autor opět vyhotovil novou kresbu III (Sgr 73) na nový kámen. [Palkovský 1923]