Červnové poledne

SGR. 444
Informace o díle
SGR: 444
Název: Červnové poledne
Technika:
Materiál: papír
Náklad: Vytištěno 10 listů na japanu, vesměs ruční tisky, autorem číslované a podepsané. [Matějček 1944]
Materiál – detail: papír japan
Technika – detail: dřevoryt na zimostrázové desce
Datum vzniku: červen 1940 – duben 1943
Popis: Uprostřed listu velký keř kvetoucího černého bezu, od něho napravo dřevěný plot. V popředí schnoucí seno, pokryté částečně bílou plachtou, na které leží nahá spící dívka se zkříženýma nohama. Nalevo od ní sedí dívka, zády obrácená a upravující si vlasy. Obě se opalují. Napravo od aktů i za nimi neposečená vysoká tráva, plná okoličnatých květin, kopretin, zvonků apod. Na seně leží dva slaměné světlé klobouky s černými pentlemi kabelka a slunečník. V pozadí bohaté stromoví v dáli na kopci zřícenina hradu a cesta k němu vedoucí, viditelná i na pravém okraji listu nad plotem. V obloze za keřem černého bezu se vznáší na antickém vozíčku postava ženy se vzdutou sukní s přehozem. Postava drží v rukou opratě, přivázané k tělu dvou velikých žíhaných motýlů, otokárků ovocných (Papilio podalirius). Vpravo od této skupiny na horním okraji listu se vznáší nahá žena úsměvné tváře, ze tří čtvrtí k pozorovateli obrácená, která drží v levici kytici jahod a pravicí jahody rozhazuje. Mezi skupinou s motýly a nahou ženou na mraku sedící k nám zády obrácená nahá žena, jež drží v levé ruce meruňku; jest na plecích zastřena vrženým stínem. Na obloze nad zříceninou veliký světlý kumulový mrak a létající motýli, bělásek zelný (Pieris brassicae), dva modráskové (Lycaena corydon) a poblíž zříceniny okáč kostkovaný (Hipparchia galathea). Motýli jsou proti figurám nadměrně velicí. Celý list je světlý, pouze střed černého bezu a pentle na kloboucích žen, jahody rozhazované nahou vznášející se ženou, ostruhy a žíhaná křídla otokárků, okraje křídel běláska, černé skvrny na motýlu okáči kostkovaném, sukně ženy rozhazující seno jsou temnější. Stíny na ležícím aktu a květy zvonků v trávě jsou jediné tmavé skvrny celého listu. Pod listem je vyryta vignetta v podobě kytice jahod, nalevo od ní ve velikých písmenách slovo: –Červnové– napravo pak slovo – poledne – .“ Druhý stav: Mraky za běláskem a za zříceninou jsou vylehčeny. Posud zůstaly v trávě příliš tmavé zvonky. Několik tisků bez vignetty, několik s vignettou.“ [Matějček 1944]
Historie: Práce na Červnovém poledni spadá na rozhraní let 1940 až 1941. V červnu 1940 si Švabinský nakreslil přípravné studie a do desky ryl od prosince 1940 do dubna 1941. Námětově dřevoryt vyjádřením určitého zklidnění v jeho životě. Kompozice i zde je řešena do dvou pásem. V dolním je obraz pohody. Jeho středem je dvojice mladých plavovlasých dívek, slunících se uprostřed louky na malém svahu nad potůčkem. Jedna z nich odpočívá na plédu, položeném na seně, a druhá obrácená k pozorovateli zády, sedí za ní. V pozadí krajiny, do níž je tato dvojice zasazena, shrabují dvě ženy seno. Přechod ze spodního pásma k pásmu hornímu tvoří keř bílého bezu a na levé straně pohled do krajiny se zříceninami hradu. Proti této poklidné selance červnového dne je horní pásmo poněkud dramatičtější, protože je v něm víc pohybu. Uprostřed charakteristických letních oblak letí mladá žena, jíž se vzdouvá látka jejího oblečení; na lehkých opratích řídí dvojspřeží motýlů, otakárků ovocných. A za ní je do kompozice včleněn jeden ze Švabinského aktů moderní ženy, držící v levici kytici jahod a pravicí je roztrušující po kraji. V prostoru kolem nich krouží naši letní motýli.“ [Páleníček 1984, s. 177] „Náš rozhovor: „Zuzi, pojď sem a řekni“ takhle?“ ukazuje mi skicu k dolní části budoucího dřevorytu Červnové poledne, rudkou kreslenou. „Anebo takhle?“ a shora přikládá druhou, horní část kompozice, kresbu dvou letních bohyň se dvěma obrovskými otakárky. Jsem trochu zaražená, ale odpovídám upřímně. „Myslím, že ta spodní část by stačila,“ jak to odpovídá mé suché fantazii, „kdybys místo nich dal velká oblaka, bylo by to vzdušnější – čtyři figury se mi zdá příliš…“ snažím se odůvodnit svou střízlivost. Ale on je pro bohatost a plnost, pro uplatnění svých nápadů. „Však jsem věděl, co řekneš. Chtěl jsem jen slyšet hlas lidu.“ Konec hovoru. Na druhý den vidím, jak kreslí kompozici celou, s bohyněmi i motýly. Bylo ode mne pošetilé myslet si, že ho moje mínění ovlivní. „Nemůžu přece poslouchat nikoho, ani tebe. Musím dělat jen to, co sám chci.“ Zdržuji se u tohoto dřevorytu proto, že to byl jeho poslední a s největší láskou dělaný dárek pro Aničku. Za námět vybral to, co sám považoval za vrcholné: slunce a vůni bezinek. Vyrytí do tvrdého zimostrázového dřeva mu trvalo půl roku, v tísnivých dobách Anniny nemoci, o níž se vědělo, že je nevyléčitelná…Anna se mohla ze svého lůžka chvílemi bavit pohledem na Červnové poledne, zavěšené na boční stěně ložnice. A tomu dětinskému nápadu s motýlím spřežením se pokaždé znovu usmát. Co by mohlo Maxe potěšit víc?“ [Švabinská 2002, s. 140–141] „Vzdáleným epilogem alegorické letní krajiny a zároveň posledním dřevorytem Červnové poledne z roku 1940. Poetizace přírody, ženský akt jako její personifikace, se však ve Švabinského grafice objevuje jako drobná glosa i v litografiích následujících desetiletí.“ [Wittlichová 2002, s. 146–147]