Před snímáním z kříže

SGR. 34
Informace o díle
SGR: 34
Název: Před snímáním z kříže
Datace rok: 1906
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 514 mm
Šířka grafické desky: 409 mm
Náklad: Zachováno velmi málo tisků stavů. [Palkovský 1923]
Místo vzniku: Praha
Datum vzniku: prosinec 1906
Popis: V hluboké hvězdnaté noci mezi větrem zmítanými siluetami stromů tyčí se do nebe kříž s ukřižovaným Kristem. Pod ním klečí zhroucená žena Marie Magdalena, vedle ní stojí naříkající postava, za ní tušiti dav. Nalevo jasně plápolající oheň, vedle něho žena s dítětem, ozářené jeho světlem, muž s rukou na čele, tři ženy zvedající zhroucenou babičku. Temné, hluboké stíny postav s nosítky, dole pes, napravo mužská postava kráčející kupředu. Hvězdnatá noční obloha. Druhý stav stejných rozměrů je propracován, obloha je však přeleptána, hvězdy na ní ohromně vynikají, působí tmavěji než obloha na konečném tisku, před nímž byla deska v obloze proškrabána.“ [Palkovský 1923]
Historie: Do Prahy jsme se vraceli bez babičky, bez bytosti, jež byla stále s námi, žila vedle nás a teď odešla navždy. Švabinský komponuje současně dva motivy z katolické mystiky „Pietu“ a „Před snímáním s kříže“. Což je možné, aby zcela přirozený osudový zásah mohl rozetnout i vnitřní svět tvůrčí osobnosti tak hluboce, že opouští, i když jen dočasně svůj svět životních radostí a oddává se metafysickému dumání o věčné záhadě života a smrti?…Druhým, čistě výtvarnickým impulsem ke komposicím byl nesmazatelně silný dojem z Rubensova obrazu „Snímání s kříže“ za letošní cesty po Holandsku a Belgii.“ [Švabinská 1962, s. 265–266] „Rok 1906 připomněl třísté výročí Rembrandtova narození. Volné směry přinesly kromě literárních příspěvků i soubor reprodukcí Rembrandtových obrazů a grafik, mezi jiným i nejvýznamnějších leptů Kalvárie a Snímání z kříže. Vcítění do duchovního i lidského dramatu v Rembrandtových biblických námětech zapůsobilo zejména na větší Švabinského kompozice z roku 1906, na lepty Před snímáním z kříže a obě varianty Piety…V roce 1911, u příležitosti vydání alba Osm leptů a kresby, do něhož byly oba listy zařazeny, hodnotil F. X. Šalda vztah Švabinského k Rembrandtovi jako „poměr poctivé a čestné pokory“.“ [Wittlichová 2002, s. 126–127]
Související grafické dílo: Sgr 33
Literatura: Orlíková 2001
Poznámky: Zachováno velmi málo tisků stavů. List bývá nazýván také Ukřižování. [Palkovský 1923]