Palmový háj

SGR. 133
Muzeum Kroměřížska, U 456, R 145
Informace o díle
SGR: 133
Název: Palmový háj
Datace rok: 1916
Technika:
Materiál: papír
Výška celková: 474 mm
Šířka celková: 410 mm
Výška grafické desky: 248 mm
Šířka grafické desky: 159 mm
Signatura (značka na desce): Nesignováno. (pozn. ed.)
Náklad: Vyšlo na japanu v 25 výtiscích autorem číslovaných a signovaných. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan
Datum vzniku: říjen 1916
Popis: V palmovém háji pod klenbou palem muž ukládá ženu na lože z palmových listů. Koruny palem, proti nímž se rýsuje letící rajka, jsou osvětleny sluncem.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , , , , ,
Historie: Na suché jehle Palmový háj (1916), charakterizované vertikálami vysokých stromů, je skryta milostná dvojice, v níž klečící muž drží v náručí ženu spojenou s ním polibkem. Tak začíná intimní výtvarná báseň o velké lásce.“ [Páleníček 1984, s. 101] „V letech 1914–1916 se Švabinský jako grafik téměř odmlčel. Mezi sedmi grafikami a jedním plakátem se však objevují tři listy – suché jehly Lov na tygra (1914), Ráj a Palmový háj (oba 1916), které jsou přímou předehrou opusu Rajské sonáty, započatého v roce 1917 a dokončeného v roce 1920. V těchto listech Švabinský vstupuje do světa touhy a snu, vzdáleného od skutečnosti, která je obecně úzkostná a osobně konfliktní. Probíhá první světová válka a Švabinský řeší krizi svého manželství s Elou. Hluboce prožívaný vztah k Anně Vejrychové umělec transponuje do ideálu lásky, míru a hojnosti, do rajského příběhu Adama a Evy. Křehkost techniky, kmitavost kresby ryté jehlou do měděné desky, kdy konečný efekt otisku nelze s přesností předvídat, dávají těmto listům čerstvost prvního nápadu, lehkost invence, pohyb a rytmus.“ [Wittlichová 2002, s. 131]
Literatura: Orlíková 2001
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Muzeum umění Olomouc