Historie: „…list „Na dunách“ je význačný pevnou kresebnou konstrukcí a výstavbou hmot. Svou umnou fakturou jevící se v znázornění moře tvoří však už přechod k následujícímu pododdělení. Je tu také už trochu víc vzduchu, jehož je docíleno kontrastem temného terénu v prvním plánu se světlou oblohou, která se na obzoru spojuje s mořem, prostřední plán je jen naznačen…Celkem tu autor navazuje na „Krajinu se stromem“ z r. 1901, stejně jako ve svrchu zmíněné „Malé krajince“, technicky i formálně je tu však mnohem dál, neboť absolvoval mezi tou dobou tři velká díla malířská, „Kamelii“, „Rajky“ a „Rodinnou podobiznu“, která jeho vývoj posunula daleko dopředu.“ [Volavka 1931–1932, s. 102]
„Pohled do přímořské krajiny se siluetou mužské postavy v levém horním rohu je v podstatě zkoumáním toho, co vše lze v leptu realizovat.“ [Páleníček 1984, s. 83]