Technická zkouška k listu Arkádie IV.

SGR. 86
Informace o díle
SGR: 86
Název: Technická zkouška k listu Arkádie IV.
Datace rok: 1913
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 97 mm
Šířka grafické desky: 72 mm
Náklad: Vytištěny 3 tisky signované autorem. [Palkovský 1923]
Datum vzniku: červen 1913
Popis: V pravém rohu nahoře studie dívčí hlavy, vprostřed listu u pravého kraje studie obrácené hlavy ženy, dole studie dívčí hlavy. Středem listu jdou dva tmavé pruhy od zkoušky jehlou. Četné skvrny od přeleptání.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , ,
Historie: Silný náraz reality vzbudil v něm však současně stejně silnou reakci idealistickou. Z téhož měsíce jako „Léto“ je datována významná „Arkádie“, komposice ještě idealističtější než „Pocit blaženosti“ z r. 1896, na který i v jednotlivostech připomene. Jevištně organisovaný výjev je zajímavý tím, že je vlastně repertoárním souhrnem jednotlivých komposičních složek, zejména význačných ženských postav z předcházejících i následujících komposicí. Žena odpočívající na loži je stejně příbuzná ležící postavě na „Pocitu blaženosti“ jako dívce z „Léta“ z r. 1906.“ [Volavka 1931–1932, s. 113] „Ještě dříve, než se v jeho díle prosadí nový typ ženy, utvářený i zájmem sensualistickým, vznikne kompozice Arkádie (1913). V podstatě je to vize monumentálního díla, realizovaná na malém formátu leptu. Jejím hlavním znakem je zdůrazněná klasická kompozice celkové plochy listu, rozčleněná pněm stromu na dva prostory, v nichž se mísí rozbouřená romantika útesů a skal se stromy zklidněného pozadí klasicistického zaměření. Střed kompozice tvoří pět ženských aktů a ležící tygr. V této skupině se ještě něco opakuje z minula – kráčející akt připomíná Žlutý slunečník. Avšak celek už vede dál do příštích let, k ústřední ženské postavě držící snop obilí. Všechny tyto ženské figury jsou klasicky vyvážené v rozměrech i v póze. Z umělcových subjektivních zážitků sem nevniká téměř nic a kompoziční záměr zklidňuje celek v představě míru a soužití lidí i dravce. Je to jakýsi zárodek Švabinského představy ráje. Umělec hledá cestu do nového světa. Arkádie by jako goblén mohla viset na velké ploše v komnatě zámku a ničím by nepobouřila její klid.“ [Páleníček 1984, s. 99–100] „V sledu grafického díla Maxe Švabinského je už zřetelným výrazem nové cesty lept Arkádie, jediný větší list z roku 1913. V jakémsi tichém strnutí, před erupcí následujícího období Rájů, je zde zkomponováno šest sošných ženských postav na jevišti v krajinné dekoraci. Jsou mezi nimi i dva pozoruhodné figurální typy – odcházející akt, který se již stal trvalou součástí Švabinského ikonografie, a centrální žena se snopem jako Ceres, hlavní postava příštích Žní, námětu, k němuž se upne jeho malba 20. let.“ [Wittlichová 2002, s. 130]
Související grafické dílo: Sgr 83–85, 87
Související kreslířské/malířské dílo: Arkadie, skica k leptu, 1913, kresba perem tuší na uhlové podkresbě, papír (SKaM 1170); Arkadie, zkouška velikosti k leptu, 1913, kresba uhlem karton (SKaM 1171); Skupina habrů, studie k leptu, 1913, kresba tužkou, papír (SKaM 1172); Rozeklaný kmen, studie k leptu, 1913, kresba tužkou, papír (SKaM 1173); Ležící tygr, studie zadní části těla, 1913, kresba tužkou, papír (SKaM 1174); Hlava spícího tygra, studie k leptu, 1913, kresba tužkou, papír (SKaM 1175); Spící tygr, studie 1 k leptu, 1913, kresba tužkou, papír (SKaM 1176); Spící tygr, studie 2 k leptu, 1913, kresba tužkou, papír (SKaM 1177); Spící tygr a ženský akt, studie k leptu, 1913, kresba tužkou, papír (SKaM 1178); Ženská hlava s klasy, studie k leptu, 1913, kresba tužkou a perem, papír (SKaM 1179); Sedící ženský akt, studie k leptu, 1913, kresba uhlem, papír (SKaM 1180); Dva ženské akty, studie k leptu Arkadie, 1913, kresba tužkou, papír (SKaM 1181); Ženský akt spící, studie k leptu Akradie, 1913, kresba uhlem a tužkou, papír (SKaM 1182); Arkadie, přípravná kresba k leptu, 1913, kresba uhlem, papír (SKaM 1183)
Poznámky: Rozměr ryté plochy 93 × 68 mm. [Palkovský 1923]