Letní noc (velká)

SGR. 55
Informace o díle
SGR: 55
Název: Letní noc (velká)
Datace rok: 1911
Technika:
Materiál: papír
Výška celková: 550 mm
Šířka celková: 490 mm
Výška grafické desky: 530 mm
Šířka grafické desky: 470 mm
Náklad: Vytištěny čtyři tisky signované autorem na holand a světlý japan. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír holand, papír japan
Místo vzniku: Kozlov
Datum vzniku: červenec 1911
Popis: Na noční hvězdnaté obloze rýsuje se napravo silueta vysoké košaté lípy, nalevo štít osvětlené chalupy, za ní stromy. V popředí s pravé strany do středu listu jde žena s rozžatou lucernou, jejíž paprsky padají na stěnu a okna chalupy. Pod osvětleným oknem sedí na lavici žena a dítě, nalevo osvětluje lucerna listoví stromu. Lípa, pozadí i obloha jsou na definitivním tisku vzdušnější než na prvním stavu. První stav má kresbu stejných rozměrů. Stav má větší bohatost detailů a sytost hloubek pozadí proti popředí. Hloubky jsou stejného valeuru s figurou a je proto celý list v prvním stavu tmavší.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , , , , , , ,
Historie: …Tichá letní noc, v níž pod vysokým hvězdnatým nebem tlumeně září světla kozlovského statku, má vskutku ve Švabinského podání mnoho společného s Máchovou básnickou evokací hvězdné noci. Intimní lyrika vystřídává tu dramatické napětí kreseb na thema bouře – kontrast, jehož příkrostí můžeme měřiti rozpětí, jakého je básnický duch Maxe Švabinského mocen již ve svém časném krajinářském díle, jemuž nechybějí ani rysy romantické…Dvůr kozlovského statku s mohutnou černou siluetou košaté lípy v pozadí je všecek zahalen v hloubku a neurčitost tmy, rozťaté světlem lucerny, kterou si nějaký muž svítí na vůz v popředí. Světlo se lehce zachycuje na větvích stromu nad vozem, vrhá bizarní stíny vozu na zemi a jako by vyznívalo v zářivých kotoučích hvězd na temném nebi. Na důvěrně známém motivu krajinném zkoumá tu Švabinský problémy šerosvitu, jež vzápětí ovládnou dvě veliké komposice z téhož roku, lepty Pieta a Před snímáním z kříže. K jejich konečnému řešení dospěl pak ve veliké, již zmiňované mezzotintě Letní noc (veliká) z roku 1911, způsobem mistrovským, v našem novodobém umění zcela ojedinělým. Myšlenka sama, zbavena všeho náhodného, jeví se tu dokonale vyzrálá v kouzelném, sametově hebkém listu, doslova dýšícím podivuhodnou mystikou a poesií vlahé, vonné letní noci. Švabinský tu zvolil z grafických technik tu nejvhodnější a nejschopnější vyjádřiti množství jemných valérů, od záře linoucí se z lucerny, zpola zakryté poněkud nachýlenou postavou ženy, která ji nese, až k hluboce temným stínům pod korunou košaté lípy, měkce se obrážející od bohatě odstíněné klenby hvězdnatého nebe. List je jakýmsi krajinářským protějškem mezzotinty Bílá kamelie z téhož roku. “ [Květ 1950, s. 17, 20] „Švabinský snad ani neměl na letošním programu velké mezzotinto „Letní noc“, ale čarovné léto ho přimělo pracovat i v noci…Hned jak ohnivý kotouč slunce zmizí v Dolíku, již spěchá Švabinský s velkým rýsovacím prknem, s pěkně napnutým papírem, kreslicím uhlem, střídkou chleba a polní štaflí ke svému stanovišti na rozcestí před statkem. Kreslí pomocný výkres pro velké mezzotinto „Letní noc“. Pozvolna víc a více prostupuje denní jas kouzelná atmosféra letní zářivé noci a Švabinský si připevní na vestu baterku pro osvětlení kresby. Slunečními paprsky ohřátý vzduch se neochlazuje, brzy Max svléká kabát a pracuje ve vestě. Všichni jsme jako omámeni krásnou noci a neodcházíme na lůžko. Sedíme tiše na statkovském „prkně“ pod okénky s muškátem, jež jsou obě otevřena. Ve světnici Běla v hospodyňském nadšení zaváří ovoce po ruském způsobu, jak se tomu naučila v Kišiněvě. Přivezla si ruské mosazné mísy různých velikostí a zaváří rybíz, angrešt, borůvky, maliny. Vůně decentně prchá okny až na cestu a při jejím tichém prozpěvování jako by nás navštívila nálada ruských letních dnů na venkově, tak opojných v klasické ruské literatuře. Vstáváme s maminkou s „prkna“ a procházíme se mezi statkem a chaloupkou po krátké cestě beze svahu, v malé třešňové aleji, jako pod baldachýnem hvězd. Hvězdy zdají se být blízko a naprosto ne v kosmickém prostoru, ale tak blízko, že stačilo by pozvednout ruku a polaskat se s nimi. Pod nimi teplo, vůně a ticho nás obklopovalo. Teprve dlouho po půlnoci skončilo se všeobecné díkůvzdání milostnému létu. Brzy nastal čas, kdy noční práce na mezzotintu „Letní noc“ měla být doprovázena denní prací na leptu „Malý ranní lov“.“ [Švabinský 1962, s. 314–315]
Související grafické dílo: Sgr 29, 69
Související kreslířské/malířské dílo: Letní noc, kresba k mezzotintě 1, 1911, kresba uhlem, papír (SKaM 1131); Letní noc, kresba k mezzotintě, 1911, kresba uhlem, papír (SKaM 1132)
Poznámky: První stav na desce větší, ale dnes nezjistitelných rozměrů. [Palkovský 1923]