Před snímáním z kříže

SGR. 34
Informace o díle
SGR: 34
Název: Před snímáním z kříže
Datace rok: 1906
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 514 mm
Šířka grafické desky: 409 mm
Náklad: Vyšlo v nakladatelství Jana Štence v Praze, v díle Max Švabinský: Osm leptů a kresby. Sto číslovaných a autorem signovaných tisků na ručním holandském papíru Van Gelder. [Palkovský 1923]
Místo vzniku: Praha
Datum vzniku: prosinec 1906
Popis: V hluboké hvězdnaté noci mezi větrem zmítanými siluetami stromů tyčí se do nebe kříž s ukřižovaným Kristem. Pod ním klečí zhroucená žena Marie Magdalena, vedle ní stojí naříkající postava, za ní tušiti dav. Nalevo jasně plápolající oheň, vedle něho žena s dítětem, ozářené jeho světlem, muž s rukou na čele, tři ženy zvedající zhroucenou babičku. Temné, hluboké stíny postav s nosítky, dole pes, napravo mužská postava kráčející kupředu. Hvězdnatá noční obloha.“ [Palkovský 1923]
Historie: Do Prahy jsme se vraceli bez babičky, bez bytosti, jež byla stále s námi, žila vedle nás a teď odešla navždy. Švabinský komponuje současně dva motivy z katolické mystiky „Pietu“ a „Před snímáním s kříže“. Což je možné, aby zcela přirozený osudový zásah mohl rozetnout i vnitřní svět tvůrčí osobnosti tak hluboce, že opouští, i když jen dočasně svůj svět životních radostí a oddává se metafysickému dumání o věčné záhadě života a smrti?…Druhým, čistě výtvarnickým impulsem ke komposicím byl nesmazatelně silný dojem z Rubensova obrazu „Snímání s kříže“ za letošní cesty po Holandsku a Belgii.“ [Švabinská 1962, s. 265–266] „Rok 1906 připomněl třísté výročí Rembrandtova narození. Volné směry přinesly kromě literárních příspěvků i soubor reprodukcí Rembrandtových obrazů a grafik, mezi jiným i nejvýznamnějších leptů Kalvárie a Snímání z kříže. Vcítění do duchovního i lidského dramatu v Rembrandtových biblických námětech zapůsobilo zejména na větší Švabinského kompozice z roku 1906, na lepty Před snímáním z kříže a obě varianty Piety…V roce 1911, u příležitosti vydání alba Osm leptů a kresby, do něhož byly oba listy zařazeny, hodnotil F. X. Šalda vztah Švabinského k Rembrandtovi jako „poměr poctivé a čestné pokory“.“ [Wittlichová 2002, s. 126–127]
Související grafické dílo: Sgr 33
Literatura: Hofbauer 1911; Volavka 1931–1932
Zastoupení ve sbírkách: Moravská galerie v Brně, Muzeum umění Olomouc
Poznámky: List bývá nazýván také Ukřižování. [Palkovský 1923]