Historie: „Unášen nadšením pro nový výraz svého grafického umění, vsunul během války menší dřevoryt i do intervalů mezi velkými listy „Rajské sonáty“. Mezi menší formáty dřevorytů tohoto období náleží „Vlastní portrét“. Výrazný profil, začarovaný do hudební harmonie dřevoryteckých linií, skanduje svůj rytmus s mladistvou energií. Snad je to víc báseň nebo píseň než portrét…Profilový portrét má v sobě cosi radostného, stejně jako suchá jehla „Otakárek ovocný na lipovém květu“, jež byla předchůdcem portrétu.“ [Švabinská 1962, s. 346–347]
„Z roku 1917 je Vlastní podobizna, provedená v dřevorytu – profil obrácený doprava. Také o tomto portrétu se Hofbauer rozepsal: „Musím se přiznati, že mi skoro překáží výstižná pravdivost podoby fyzické i charakteru autora, takže nemohu pro potěšení se zdařilosti této podoby ani řádně užít čistě výtvarných stránek práce. O výrazu oka, úst je marno mluvit tomu, kdo autora nezná. Zato tomu, kdo ho zná, netřeba co vykládat, a čím lépe ho zná, tím méně slov třeba. Ale technicky je tu prostředky až zarážejícími jednoduchostí podáno snad vše, čeho lze dosáhnouti. Modelace lícní kosti, drsnost vousů na tváři, hebkost, lesk a dekorativní pohyb vlasů, i modelace kabátu, bez hledání, svrchovaným ovládnutím jedné jednoduché linky.“ [Páleníček 1984, s. 109]