Plakát k výstavě M. Švabinského

SGR. 209
Informace o díle
SGR: 209
Název: Plakát k výstavě M. Švabinského
Datace rok: 1923
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 1370 mm
Šířka grafické desky: 940 mm
Náklad: Náklad neznámý. [Páleníček – Švabinská 1976]
Technika – detail: litografie kreslená na kameni
Popis: Nahá svítící torsa dvou po stranách stojících žen v černých rouchách. Levá, stojící na soklu před mohutným sloupem, drží v pravé ruce štětec, v levé paletu; pravá, rovněž stojící, úsměvného obličeje drží v pravé ruce rydlo, v levé desky. Sloupoví nahoře je spojeno tabulí na níž je napsán text plakátu. Dolní sokly jsou spojeny architekturou s výklenkem, na němž sedí šelmovsky se usmívající Kupido s šípem a lukem. V pozadí pahorek, větvoví palem a vějířovité banánovníky, sahající až k vrcholu plakátu. Litografie má vzhled robustně provedeného dřevorytu.“ [Matějček 1933]
Klíčová slova: , , , , , ,
Historie: Kolem strejdy se teď pořád něco děje. Je podzim 1923, má padesáté narozeniny. Na listopad se chystá v Obecním domě jeho velká výstava. Prý bude vystaveno přes tři sta prací, včetně grafiky a maličkých kresbiček…Ukazuje nám, jaký dělá k výstavě plakát, přinesl malou technickou zkoušku. Definitivní plakát bude veliký, téměř půldruhého metru na výšku, je to litografie. Dvě stojící ženy do pasu obnažené představují dva způsoby výtvarné práce: ta s paletou a štětci je Malířství, ta s destičkou a rydlem Grafika. Jsem poučena, co znamená slovo alegorie. Mluvíme o vernisáži a strejda říká, kdo všechno tam bude. Některá jména jsou mi už známá: sochaři Štursa, Španiel, Kafka, architekti Janák, Gočár, Kotěra…“ [Švabinská 2002, s. 50] „V roce 1923, roce Švabinského životního jubilea, uspořádal SVU Mánes svému zakládajícímu členu v Obecním domě soubornou výstavu, k níž Švabinský vytvořil litografický, dřevoryt imitující plakát velkého formátu. Klasicizující pojetí kompozice i alegorických figur předjímá budoucí proměnu díla, která se odehrává na přelomu 20. a 30. let, kdy se také po určitém odstupu Švabinský znovu vrací ke grafice…“ [Wittlichová 2002, s. 138]
Literatura: Orlíková 2001
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Galerie umění Karlovy Vary