Dr. Fr. L. Rieger

SGR. 11
Muzeum Kroměřížska, U 308, 186/85
Informace o díle
SGR: 11
Název: Dr. Fr. L. Rieger
Datace rok: 1901
Technika:
Materiál: papír
Výška celková: 480 mm
Šířka celková: 390 mm
Výška grafické desky: 320 mm
Šířka grafické desky: 280 mm
Signatura (značka na desce): Nesignováno.
Náklad: Vytištěno několik tisků na japanu, autorem signovaných, náklad vyšel tištěn na žlutavý podtisk na holandu. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír holand, papír japan
Místo vzniku: Praha
Datum vzniku: duben 1901
Popis: Podobizna doktora F. L. Riegera z profilu, hlava a okraj límce kabátu jsou provedeny, kabát naznačen lehkými črty.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , ,
Historie: Objednávky se střídají, přicházejí i menší věci…portréty významných osobností, jež postupně zakládají jakousi národní galerii…Brzy následuje portrét F. L. Riegra. Starý patricijský dům v Palackého ulici s přísně udržovaným ovzduším slavného Palackého období, zámožná rodina klidných konservativních názorů s dominující postavou významného politika a vůdce staročechů, to bylo prostředí, kam Švabinský docházel.“ [Švabinská 1962, s. 205] „V roce 1901 nakreslil Švabinský perem i litografickou křídou na jeho vlastní přání F. L. Riegra, nestora českých politiků, hlavu konzervativní staročeské strany, která v té době už padla pod tlakem mladočechů a v politickém životě přestala prakticky něco znamenat.“ [Škranc 1987, s. 37] „Jeho čas grafiky nastal až v roce 1906…Tento nástup však předznamenalo ještě několik litografií vytvořených v letech 1900 – 1901. Kromě krajinných motivů, včetně mařákovské lesní partie, jsou to zejména podobizny, jejichž promyšlené a technicky diferencované postupy svědčí o prvním Švabinského vážném zaujetí grafikou. Portréty známých osobností českého života vytvářejí souvislou kapitolu celoživotního grafického díla Maxe Švabinského. Na jejím počátku vznikají v roce 1900 dvě varianty podobizny Svatopluka Čecha, které stejně jako následující podobizny Jana Nerudy, F. L. Riegera a obě varianty portrétu Antonína Dvořáka (1901) vycházejí z tehdejší Švabinského již rozvinuté portrétní kresby.“ [Orlíková 2001, s. 118–121] „Právníka a politika (1818 – 1903) kreslil Švabinský v jeho bytě v dnešní Palackého ulici od 20. února do 2. března. Po prvním portrétu nakreslil ihned druhý a současně třetí provedl v litografii Sgr 11…Podle vyprávění autora si všechny tři podobizny (dvě kresby a litografii) vyžádal J. V. Myslbek jako pomůcku při modelování Riegrova pomníku, postaveného v Praze v Riegerových sadech r. 1915.“ [Švabinská – Ševčík – Kuna, 2014, s. 176]
Související kreslířské/malířské dílo: František Ladislav Rieger I, 1901, kresba perem tuší, papír (SKaM 730); František Ladislav Rieger II, 1901, kresba uhlem a bílou křídou, papír (SKaM 731)
Literatura: Volavka 1931–1932
Zastoupení ve sbírkách: Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Moravská galerie v Brně, Galerie umění Karlovy Vary