President T. G. Masaryk

SGR. 177
Informace o díle
SGR: 177
Název: President T. G. Masaryk
Datace rok: 1919
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 738 mm
Šířka grafické desky: 515 mm
Signatura (značka na desce): Vlevo dole signováno M. Švabinský del. sc. 1919. [Palkovský 1923]
Náklad: Autor vytiskl kostkou 5 tisků na japanu. Autorem číslovaných a signovaných tisků je 150. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan
Datum vzniku: leden 1919 – květen 1919
Popis: Podobizna presidenta T. G. Masaryka, celá postava po kolena ve skromném, avšak vážně slavnostním postoji. President opírá se levou rukou o stůl, na němž leží mapa československé republiky a legionářská přilba zdobená vavřínem, v pravé ruce drží laur. Pozadí je chudé, tonované vodorovnými čarami, proti němuž postava presidenta vyniká bohatou modelací. Podobizna je umístěna v rámci zdobeném vavřínem, na soklu rámce je nápis: T. G. Masaryk, první president republiky československé. Pod soklem věnování: Osvoboditeli národa a velikému presidentu, slavným legiím a Národnímu shromáždění věnuje autor.“ [Palkovský 1923]
Historie: Národ se radoval a jásal nad získanou svobodou. Všude zavládla veselost. V té záplavě radosti nabývaly naše nejideálnější, nejtoužebnější sny zdání skutečnosti, brzy se však pravda, zastíraná růžovou rouškou klamných slibů, pochopila. Patříme k těm, již prostým srdcem věřili. I Max uvěřil a uchvácen vlnou národního nadšení radostně spěchal po několik dnů na Hrad, kde v časově přesně vyměřeném termínu od půl deváté do tří čtvrtí na deset ráno portrétoval presidenta Masaryka. Jen málo dnů, snad jen dva (dle zápisu jen 6. a 7. leden) stačily k nakreslení hlavy, rukou a proporce celé postavy. Po nutných přípravách a studiích byl pak portrét v únoru během deseti dnů vyryt a připraven k tisku.“ [Švabinská 1962, s. 349] „Vznik samostatného Československa přivítal Švabinský kresbou vlastenecké alegorie. Brzy se dostavily státní objednávky: především oficiální portrét presidenta Masaryka v dřevorytu, rozšířený po školách a úřadech…“ [Škranc 1987, s. 40] „V období Rajské sonáty vznikají i dvě podobizny – Josef Mánes a T. G. Masaryk, jakési pomníky osobností Švabinskému v mnohém blízkých, které se staly prostřednictvím jeho grafické interpretace součástí národního podvědomí…K Masarykovi přistupoval naopak jako analyzující portrétista a občan k soudobému státníkovi, jehož myšlenky i činy podobizna reprezentuje v přítomném čase. Rozdílnost pojetí, patrná i kompozičně v odlišné míře kontaktu s divákem – Mánes hledí mimo prostor, Masaryk do publika – určuje i volba různých způsobů dřevorytu…Podobizna T. G. Masaryka, v plastickém objemu cizelovaná jemnými vrypy spíše tónového dřevorytu, se zvláštní péčí věnovanou tváři a ruce, je definicí živé osobnosti aktuálního státotvorného významu.“ [Wittlichová 2002, s. 135–136]
Literatura: Orlíková 2001
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Moravská galerie v Brně, Galerie umění Karlovy Vary, Muzeum města Brna, Památník národního písemnictví, Západočeská galerie v Plzni, Muzeum umění Olomouc
Poznámky: Deska byla zakoupena státem a list byl vydán jako oficielní portrét presidenta republiky nejen v originále, nýbrž i ve dvou reprodukcích ve zmenšeném měřítku. [Palkovský 1923]