Žně

SGR. 166
Informace o díle
SGR: 166
Název: Žně
Datace rok: 1917
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 131 mm
Šířka grafické desky: 109 mm
Náklad: Vyšlo jako příloha Štencova sborníku Umění I, 1918; mimo to vyšly tisky autorem signované. [Palkovský 1923]
Datum vzniku: prosinec 1917
Popis: Na poli sluncem ozářeném, v osvětlení proti slunci, v pozadí dvě ženy s nahými prsy, v popředí dole vlevo váže žena snop, napravo pojídá nahá žena třešně, vedle ní na ošatce leží slunečnice. Uprostřed stojí nahá žena – Ceres – s věncem obilí na hlavě, v pravé ruce drží snop obilí, levou rukou si přidržuje padající šat. Proti obloze letí vlaštovka, v popředí vylétá koroptev. Obličeje postav jsou nepropracovány, celý list zůstal ve skizze.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , , , , , , ,
Historie: V grafice dotkl se Švabinský přímo „Žní“ jen letmo r. 1917, avšak koncepce obrazu i mnoho postav zde znázorněných vykrystalizovalo již v ní. Sama myšlenka „Žní“ vznikla již r. 1913 v cyklu „Léto“.“ [Volavka 1931–1932, s. 130] „V Maxově pracovním programu byly menší dřevoryty určeny pro kozlovský klid a ticho v chaloupce. Tuto zimu roku 1917 pracoval v Kozlově na třech malých dřevorytech. Malý dřevoryt „Žně“, takové nepatrné prozrazení myšlenky na plátno, jež ve své definitivní podobě, malované olejem, je až obrovské, probleskne zde drobným dřevorytem. Jako by utkvělá myšlenka na velkou komposici malovaného obrazu, jež neustále doprovází autora vedle vší ostatní významné práce, k jejíž realisaci dojde až po letech.“ [Švabinská 1962, s. 348] „Švabinský se z rájů a pralesů vrátil do přírody české…Není to jen plodivost Země, kterou se chystá oslavit Žněmi, k nimž si už udělal dvě přípravné práce, v oleji a dřevorytu. Příroda je mu rámcem, v němž v plném slunci tančí svůj tanec bájné víly za slunovratu.“ [Páleníček 1984, s. 110]
Literatura: Páleníček – Švabinská 1976
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Moravská galerie v Brně, Galerie umění Karlovy Vary
Poznámky: Rozměr ryté plochy 131 × 109 mm. [Palkovský 1923]