Ráj

SGR. 132
Informace o díle
SGR: 132
Název: Ráj
Datace rok: 1916
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 428 mm
Šířka grafické desky: 345 mm
Náklad: Vyšlo na japanu ve 29 výtiscích autorem signovaných a číslovaných. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan
Datum vzniku: srpen 1916
Popis: V doupěti, pod obrovitými listy banánovníku v rajské přírodě, odpočívá ve stínu ležící Eva, její nohy jsou ozářeny sluncem. Adam jí přináší ovoce. Vedle něho stojící žirafa okusuje listy stromu, na němž v levém rohu nahoře sedí opice. V pozadí krajiny je zalesněný vrch.“ [Palkovský 1923]
Historie: V letech 1914–1916 se Švabinský jako grafik téměř odmlčel. Mezi sedmi grafikami a jedním plakátem se však objevují tři listy – suché jehly Lov na tygra (1914), Ráj a Palmový háj (oba 1916), které jsou přímou předehrou opusu Rajské sonáty, započatého v roce 1917 a dokončeného v roce 1920. V těchto listech Švabinský vstupuje do světa touhy a snu, vzdáleného od skutečnosti, která je obecně úzkostná a osobně konfliktní. Probíhá první světová válka a Švabinský řeší krizi svého manželství s Elou. Hluboce prožívaný vztah k Anně Vejrychové umělec transponuje do ideálu lásky, míru a hojnosti, do rajského příběhu Adama a Evy. Křehkost techniky, kmitavost kresby ryté jehlou do měděné desky, kdy konečný efekt otisku nelze s přesností předvídat, dávají těmto listům čerstvost prvního nápadu, lehkost invence, pohyb a rytmus.“ [Wittlichová 2002, s. 131]
Související kreslířské/malířské dílo: Akt ležící ženy, studie, 1916, kresba tužkou, papír (SKaM 1297)
Literatura: Páleníček – Švabinská 1976; Orlíková 2001
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Muzeum umění Olomouc
Poznámky: Rozměr ryté kresby 425 × 342 mm.