Antonín Sova

SGR. 44
Informace o díle
SGR: 44
Název: Antonín Sova
Datace rok: 1907
Technika:
Materiál: papír
Výška celková: 243 mm
Šířka celková: 230 mm
Signatura (značka na desce): Vpravo dole signatura M. Švabinský. [Palkovský 1923]
Náklad: Vytištěno 25 tisků na japanu autorem signovaných. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan
Datum vzniku: říjen 1907
Popis: Podobizna mladého muže, vlnitých vlasů se skřipcem na nose. Sedí v lenošce en face a pravou rukou opírá si bradu. Pozadí úplně tmavé, kabát světlejší, obojí je ryto energickými, bohatými čarami několika jehlami současně.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , ,
Historie: Výhody techniky (suchá jehla) se osvědčily u „Podobizny A. Sovy“. Nervosní kmitání světla na hebkém, tmavém základě hraje zde roli také psychologickou. Nikdo nemohl jistě Sovovu osobnost lépe pochopiti než intimní lyrik impresionismu, jakým se zde projevil Švabinský.“ [Volavka 1931–1932, s. 108] „Letos poprvé zkouší Max novou grafickou techniku. Již mnohokráte mi vypravoval o grafické technice zvané „suchá jehla“, jež vyžaduje mistrovské ovládání kresby…Jako vždy i tentokráte se Maxovi suchá jehla hned napoprvé daří. Nicméně i „Hlava starce“ i „Park“ i „Vlastní podobizna“ jsou mu jen prvními pokusy o suchou jehlu, snad jakýmisi improvisacemi. Teprve podzimní suchá jehla portrétu Antonína Sovy byla práce, s níž byl Švabinský spokojen…Nastalo podzimní období, kdy Švabinský provedl nejprve portrét Antonína Sovy technikou suché jehly, potom sochaře Stanislava Suchardy a několik dámských portrétů v perokresbě.“ [Švabinská 1962, s. 277–278, 284]
Literatura: Štenc 1912; Švabinský – Novák 1928; Novotný 1939; Orlíková 2001
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Moravská galerie v Brně, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Galerie výtvarného umění v Ostravě