Pieta (střední)

SGR. 32
Informace o díle
SGR: 32
Název: Pieta (střední)
Datace rok: 1906
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 435 mm
Šířka grafické desky: 350 mm
Náklad: Vytištěno asi 40 tisků na japanu signovaných autorem. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan
Místo vzniku: Praha
Datum vzniku: prosinec 1906
Popis: Pod oknem venkovského stavení v náručí sedící babičky leží na jejím klíně mrtvé tělo Kristovo, jež je proti ostatním tmavým osobám zcela osvětleno. Klečící mladý muž pozvedá tělo, nohy Kristovy objímá klečící žena, za ní klečí druhá žena v profilu, napravo stojí žena zády k pozorovateli a en face opřen o strom stojí muž, všichni se zoufalými gesty, ruce u hlavy. Nalevo stromek v květu, dole v popředí uprostřed černý pes se svislým ohonem. Prudké světlo, postavy vrhají temné stíny na stavení. V pozadí naznačena na lavici ležící trnová koruna.“ [Palkovský 1923]
Historie: Do Prahy jsme se vraceli bez babičky, bez bytosti, jež byla stále s námi, žila vedle nás a teď odešla navždy. Švabinský komponuje současně dva motivy z katolické mystiky „Pietu“ a „Před snímáním s kříže“. Což je možné, aby zcela přirozený osudový zásah mohl rozetnout i vnitřní svět tvůrčí osobnosti tak hluboce, že opouští, i když jen dočasně svůj svět životních radostí a oddává se metafysickému dumání o věčné záhadě života a smrti?…Druhým, čistě výtvarnickým impulsem ke komposicím „Piety“ a „Před snímáním s kříže“ byl nesmazatelně silný dojem z Rubensova obrazu „Snímání s kříže“ za letošní cesty po Holandsku a Belgii.“ [Švabinská 1962, s. 265–266] „Uprostřed hledání výtvarných námětů se v prvé řadě leptů ozval i motiv biblický – motiv Piety…Do opěvování hodnot života a krásy přírody se najednou ozval tón tragický. Co bylo příčinou, že se Švabinský obrátil do této námětové oblasti, se jen dohadujeme. Tradice mluví o tom, že kompozice Pieta a Před snímáním z kříže byly odrazem tragické události v kozlovském vesnickém prostředí. Prý to byla tragická smrt mladého muže. Vyskytl se i názor, že listy jsou reakcí na obraz Eduarda Muncha Výkřik, vystavený v Praze roku 1905. Pravděpodobnější však je, že oběma listy Švabinský reagoval na poznání díla Rembrandtova. Pieta je zajímavá i tím, že ve skupině truchlící nad tělem mrtvého Krista jsou členové rodiny Vejrychovy, jak jsme je poznali na Velkém rodinném portrétu. Mezi nimi je i babička Dapeciová, která už tehdy nežila. Možná že Švabinský udělal Pietu i k připomenutí její památky. Lept souvisí s akvarelovou Pietou z roku 1906.“ [Páleníček 1984, s. 84]
Související grafické dílo: Sgr 31, 35
Související kreslířské/malířské dílo: Pieta I, 1906 – 1907, kresba perem a štětcem, akvarel, papír (SKaM 951); Pieta II, 1906, kresba uhlem, perem, tuší a bělobou, papír (SKaM 953); Pieta III, 1907, olej, plátno (SKaM 954)
Literatura: Orlíková 2001
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Městské muzeum Česká Třebová, Moravská galerei v Brně, Galerie výtvarného umění v Ostravě
Poznámky: List je grafickým náčrtem k velikému grafickému listu, který nikdy nebyl proveden. Na desce je místy pracováno roulettou. [Palkovský 1923]