Pieta (malá)

SGR. 31
Informace o díle
SGR: 31
Název: Pieta (malá)
Datace rok: 1906
Technika:
Materiál: papír
Výška grafické desky: 154 mm
Šířka grafické desky: 118 mm
Náklad: Vytištěno asi 30 tisků na japanu autorem signovaných. [Palkovský 1923]
Materiál – detail: papír japan
Místo vzniku: Praha
Datum vzniku: prosinec 1906
Popis: Na klíně staré ženy, v její náruči, leží mrtvé tělo Kristovo, zvedané mužem mystické tváře. Lucerna, kterou drží u nohou Kristových klečící žena, osvětluje jasně tělo. Ostré světlo dopadá i na část listoví nahoře. Napravo stojí plačící mladík, nohy Kristovy objímá plačící žena. Uprostřed listu malý pes se svislým ohonem.“ [Palkovský 1923]
Historie: Do Prahy jsme se vraceli bez babičky, bez bytosti, jež byla stále s námi, žila vedle nás a teď odešla navždy. Švabinský komponuje současně dva motivy z katolické mystiky „Pietu“ a „Před snímáním s kříže“. Což je možné, aby zcela přirozený osudový zásah mohl rozetnout i vnitřní svět tvůrčí osobnosti tak hluboce, že opouští, i když jen dočasně svůj svět životních radostí a oddává se metafysickému dumání o věčné záhadě života a smrti?…Druhým, čistě výtvarnickým impulsem ke komposicím „Piety“ a „Před snímáním s kříže“ byl nesmazatelně silný dojem z Rubensova obrazu „Snímání s kříže“ za letošní cesty po Holandsku a Belgii.“ [Švabinská 1962, s. 265–266] „Uprostřed hledání výtvarných námětů se v prvé řadě leptů ozval i motiv biblický – motiv Piety…Do opěvování hodnot života a krásy přírody se najednou ozval tón tragický. Co bylo příčinou, že se Švabinský obrátil do této námětové oblasti, se jen dohadujeme. Tradice mluví o tom, že kompozice Pieta a Před snímáním z kříže byly odrazem tragické události v kozlovském vesnickém prostředí. Prý to byla tragická smrt mladého muže. Vyskytl se i názor, že listy jsou reakcí na obraz Eduarda Muncha Výkřik, vystavený v Praze roku 1905. Pravděpodobnější však je, že oběma listy Švabinský reagoval na poznání díla Rembrandtova. Pieta je zajímavá i tím, že ve skupině truchlící nad tělem mrtvého Krista jsou členové rodiny Vejrychovy, jak jsme je poznali na Velkém rodinném portrétu. Mezi nimi je i babička Dapeciová, která už tehdy nežila. Možná že Švabinský udělal Pietu i k připomenutí její památky. Lept souvisí s akvarelovou Pietou z roku 1906.“ [Páleníček 1984, s. 84]
Související grafické dílo: Sgr 32, 35
Související kreslířské/malířské dílo: Pieta I, 1906 – 1907, kresba perem a štětcem, akvarel, papír (SKaM 951); Pieta II, 1906, kresba uhlem, perem, tuší a bělobou, papír (SKaM 953); Pieta III, 1907, olej, plátno (SKaM 954)
Literatura: Štenc 1912; Páleníček – Švabinská 1976; Páleníček 1984
Zastoupení ve sbírkách: Muzeum Kroměřížska, Moravská galerie v Brně, Městské muzeum Česká Třebová