F. X. Šalda

SGR. 30
Informace o díle
SGR: 30
Název: F. X. Šalda
Datace rok: 1906
Technika:
Materiál: papír
Výška celková: 365 mm
Šířka celková: 293 mm
Náklad: Vyšlo v nakladatelství Jana Štence v Praze, v díle Max Švabinský: Osm leptů a kresby. 100 číslovaných a signovaných tisků na ručním holandském papíru Van Gelder. [Palkovský 1923]
Místo vzniku: Praha
Datum vzniku: říjen 1906
Popis: Podobizna spisovatele F. X. Šaldy sedícího en face v lenošce, pravá ruka spočívá na opěradle, levá opřena v bok. Hlava, části kolem ramen a pravé ruky jsou úplně vypracovány, působí tmavě, jinak je portrét jen načrtnut málo leptanými čarami.“ [Palkovský 1923]
Klíčová slova: , ,
Historie: Podobizna F. X. Šaldy je nejenom jedním z nejlepších portrétů Švabinského, nýbrž náleží ve své citlivosti a fragilitě, břitkosti kresebné i psychologické k nejlepším podobiznám, jež byly vytvořeny v našem umění té doby.“ [Volavka 1931–1932, s.106] „První práci v Praze, portrét F. X. Šaldy, kreslí na plotnu v horečném nadšení. Střetly se tu dvě osobnosti, vědecká, pátravá a básnickým duchem nadaná osobnost Šaldova a Švabinského mistrovství, jež dovede tyto vlastnosti vidět prismatem obdivné úcty a citem ke spřízněnému duchu. Ušlechtilá technika leptu, jež je schopnější než perokresba na jarním portrétu F. X. Šaldy, aby vyjádřila tyto subtilní záchvěvy, přispěla k sugestivnímu dojmu, jakým portrét působí. S motýlí lehkostí pracoval na této plotně nezatížen problémy, jež skýtá živá bytost dosud neprozkoumaná ve svých kresebných záhadách.“ [Švabinská 1962, s. 274] „Do řady portrétů patří i podobizna F. X. Šaldy, mistrovské dílo Švabinského grafika. Na něm autor zachoval – vedle perokresby – svou ostře viděnou psychologickou studii podoby jedné z nejvýznamnějších osobností české kultury.“ [Páleníček 1984, s. 84] „Od roku 1906 je Švabinský zaujat leptem, s nímž jej sbližuje jeho suverénní perokresba. Nejcennějším výsledkem Švabinského grafického portrétu , nejen tohoto období, je lept z roku 1906, zachycující sedící polopostavu spisovatele a kritika F. X. Šaldy. Šaldova intelektuální výlučnost a fyzicky zajímavý zjev podnítily Švabinského k vrcholnému výkonu, který byl současníky zaujatě hodnocen.“ [Wittlichová 2002, s. 122]
Související kreslířské/malířské dílo: František Xaver Šalda, 1906, kresba perem tuší s uhlovou podkresbou, papír (SKaM 932)
Literatura: Hofbauer 1911; Volavka 1931–1932; Novotný 1939; Páleníček – Švabinská 1976; Orlíková 2001
Zastoupení ve sbírkách: Moravská galerie v Brně, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Památník národního písemnictví