Historie: „Podobizna paní Švabinské (jejíž jediný otisk se zachoval v majetku umělcovy matky) zahajuje řadu raných litografií souvisících s ostatním dílem z téže doby úžeji než první lepty…Karakteristický byl postup, kterého tu Švabinský hned napoprvé – asi instinktivně – užil. Na podklad byla vlastně křídou nanesená vrstva, která byla buď zesilována tmavými hloubkami, nebo z ní byla vybírána světla. Je to systém v zásadě malířský, principu litografie protichůdný a svou metodou mezzotintový. Malebná tendence vrcholící na konci první periody ve velkých mezzotintách se tu po prvé uplatňuje v grafice a ukazuje zároveň na přímý vztah raných litografií k častým kresbám.“ [Volavka 1931–1932, s. 98]
„…V litografii zacvičoval se Švabinský portretem Elly v profilu s rozpuštěnými vlasy za hvězdnatého večera. Tak se ještě skromně začínal rozvoj pozdějšího knížete české grafiky.“ [Žákavec 1931–1932, s. 486]
„…těsně před odjezdem k vánočnímu pobytu na Moravě realisoval Švabinský malou komposici. Jednoho večera nakreslil u nás po večeři na malou litografickou desku můj profil s rozpuštěnými vlasy za noční nálady s hvězdnou oblohou. Výtisků bylo jen několik, jeden jsme poslali Karlovi do Výmaru. Nadšeně děkoval, byl potěšen úspěchem obrázku ve výmarské společnosti.“ [Švabinská 1962, s. 147]
„Pět drobných portrétů, čtyři lepty a jedna litografie z roku 1897, tištěné v omezeném nákladu jednoho až sedmi exemplářů, jsou pro Švabinského, zaujatého v té době malbou a kresbou, jen jakýmsi pokusem, který nepřinesl ještě valné uspokojení.“ [Orlíková 2001, s. 118]