Historie: „…nepoměrný pokrok vidíme na leptu „Růžena s rozpuštěnými vlasy“, který už zaujímá, při vší výjimečnosti, v grafickém Švabinského oeuvru, pozoruhodné místo. Linie je tu mnohem plynulejší a zároveň ostřejší, dovede vyklenout tuhý, koncisní tvar mnohem sugestivněji než síť čar, které se u leptu obvykle užívá, takže relief plochy je plastičtější a také čistší. Pozadí je naproti dvěma předcházejícím listům jehlou zpracováno a tapeta zde umístěná vypadá, jako kdyby pocházela z ruky zkušeného již grafika. Svým světlým vzhledem, přesnou formou a celou svou křehkou krásou připomíná tento lept spíš techniku mědirytu.“ [Volavka 1931–1932, s. 96]
„…T. r. Mařák učí Švabinského vskutku již technice leptu. První pokusy jsou modelka Růžena s rozpuštěnými vlasy a portrét malířky Pepy Mařákové.“ [Žákavec 1931–1932, s. 486]
„Pět drobných portrétů, čtyři lepty a jedna litografie z roku 1897, tištěné v omezeném nákladu jednoho až sedmi exemplářů, jsou pro Švabinského, zaujatého v té době malbou a kresbou, jen jakýmsi pokusem, který nepřinesl ještě valné uspokojení.“ [Orlíková 2001, s. 118]